Friday, June 18, 2010

Volkswagen

Photo credits to Amirul Izwan

Beetle dan Kombi kini menjadi kegilaan ramai terutama sekali kaki-kaki kereta vintage. Baru-baru ini Kelab Pemilik Volkswagen Johor Bahru telah mengadakan Pesta Bugfest Malaysia 2010 Johor Bahru yang berlangsung dari 4hb hingga 6hb Jun lepas.

Before we talk more pasal Beetle dan Kombi ni, mari kita belajar sikit tentang asal usul mereka.

Kewujudan kereta Volkswagen pada tahun '30an menjadi satu fenomena yang melanda seluruh dunia. They are well-known for their unique designs yang memang memukau sesiapa yang memandang. Kehadiran Volkswagen mengubah dunia permotoran apabila para pengeluar kereta lain mula bersaing untuk mengeluarkan kereta yang lebih selesa dan moden.

Volkswagen pada asalnya direka untuk kegunaan lasak tentera Jerman sewaktu perang. From being a war car, they have become a car for family yang sangat ekonomik.

At first, Volkswagen was produced di Wolfsburg, Jerman dan dikuasakan oleh enjin yang sangat berbeza dengan kenderaan-kenderaan lain ketika itu. Unlike the other cars, mereka menggunakan air sebagai penyejuk enjin. This mechanism yang membuatkan semua orang menggilai Volkswagen pada ketika itu.

Volkswagen created a name for themselves when they broke the production records. Due to this achievement, kilang-kilang pemasangan Volkswagen merucup seperti cendawan selepas hujan antaranya di Mexico, Brazil, Australia dan Indonesia.

In Malaysia, Volkswagen mula digunakan sekitar tahun 50'an. Kita dapat saksikan banyak kereta-kereta Volkswagen di jalanan melalui filem-filem lama seperti dari filem Allahyarham P. Ramlee.

Sehingga hari ini, it is estimated that there are around 5000 Volkswagen on our road. It has been dubbed a vintage car and usually have sentimental value for the owner. Pemilik kereta Volkswagen tidak kisah berhabis duit untuk Volkswagen kesayangan mereka.

After all these years, Volkswagen is still popular because of its originality. Memilikinya telah menjadi satu kebanggaan dan satu hobi.

JOHO sendiri telah menggunakan Kombi untuk tujuan photoshoot for JOHO official tee #01 dan sambutan terhadap Volkswagen di kalangan next generation memang menggalakkan. Lebih ramai orang muda kini berminat untuk menjadi pemilik kereta vintage ni.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Volkswagen dan para pemilik kereta vintage ini, anda boleh tanya directly kat diorang dengan melawat laman facebook mereka.


Photos and original article from anazeyy.
Edited by JOHO

2 comments:

  1. thanks kerana memartabatkan volkswagen kepada msayarakat... hehehe..

    ReplyDelete
  2. kitorang memang suka Volkswagen :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails